رد قلم خوش نقش خوشنویسی بر تارک تاریخ قزوین

هنر زیبای خوشنویسی اگرچه از دوران قبل از اسلام در ایران رایج بوده، اما دین اسلام را می‌توان فرصتی برای شکوفایی این هنر در کشور دانست و با ترکیب خط کوفی چند هزار ساله ایرانیان با خطوط اسلامی شاهکار«خوشنویسی» به خلقت رسید؛ شاهکاری که اگرچه در طی تاریخ ایران در بسیاری از شهرهای هنر دوست کشور مورد توجه بزرگان علم و ادب قرار گرفت، اما در قزوین ریشه دواند و رد قلم خوش نقش خوشنویسی بر تارک تاریخ قزوین، موجب شد تا این شهر عنوان «پایتخت خوشنویسی ایران» را به خود اختصاص دهد.
اشتراک گذاری
08 فروردین 1402
120 بازدید
نویسنده : مریم کشاورز مسعودیان
کد مطلب : 1191

هنر زیبای خوشنویسی اگرچه از دوران قبل از اسلام در ایران رایج بوده، اما دین اسلام را می‌توان فرصتی برای شکوفایی این هنر در کشور دانست و با ترکیب خط کوفی چند هزار ساله ایرانیان با خطوط اسلامی شاهکار«خوشنویسی» به خلقت رسید؛ شاهکاری که اگرچه در طی تاریخ ایران در بسیاری از شهرهای هنر دوست کشور مورد توجه بزرگان علم و ادب قرار گرفت، اما در قزوین ریشه دواند و رد قلم خوش نقش خوشنویسی بر تارک تاریخ قزوین، موجب شد تا این شهر عنوان «پایتخت خوشنویسی ایران» را به خود اختصاص دهد.

رشد و پرورش بزرگان خوشنویسی ایران در شهر قزوین همچون میرعماد حسنی(استاد بزرگ خط نستعلیق)، میرزا محمدحسین عماد الکتاب قزوینی، میرزا محمد علی خیارجی قزوینی، عبدالمجید طالقانی و ملک محمد قزوینی در تاریخ این استان و اساتیدی همچون ابوالحسن محصص مستشاری، احیاء کننده خوشنویسی در عصر حاضر، موجب شده تا بخش قابل توجهی از جمعیت مردم قزوین با هنر خوشنویسی آشنایی داشته باشند.

میرعماد قزوینی

میرعماد حسنی قزوینی (۱۵۵۴-۱۶۱۵ میلادی) از مشاهیر حوزه خوشنویسی بوده است که با زدودن اضافات از پیکره خط نستعلیق آن را اعتلا بخشید. خط نستعلیق بخش زیادی از ظرافت و زیبایی خود را مدیون این هنرمند نامی است. با بررسی خوشنویسی‌های میرعماد درمی‌یابیم که الگویی در تاروپود حروف و واژه‌ها وجود دارد. اخیراً با تلاش هنردوستان ایتالیایی و آمریکایی، مجموعه بسیار نفیسی از آثار این هنرمند بزرگوار به چاپ رسیده و به همت «موزه متروپولیتن» نیویورک در اختیار علاقه‌مندان هنر خوشنویسی مخصوصاً خط نستعلیق ایرانی قرارگرفته است.

میر محمدامین حسنی سیفی قزوینی

میرمحمدامین حسنی سیفی قزوینی از نوادگان میرعماد بوده و شیوه خوشنویسی ایشان نیز بسیار شبیه به شیوه میرعماد است. از جمله آثار این هنرمند خوش‌ذوق می‌توان به یک نسخه تحفه المومنین با رقم ذره بی‌مقدار محمدامین نواده مرحوم مغفور میرعماد حسنی موجود در کتابخانه سلطنتی- تهران و یک نسخه رفیق توفیق محمدعلی قزوینی در مجموعه آقای جیانی اشاره کرد.

میر ابراهیم قزوینی

ایشان پسر میرعماد قزوینی بوده و نزد پدر تلمذ کرده و هنر خوشنویسی را از او فراگرفته است. پس از قتل میرعماد قزوینی، برخی از اعضای خانواده ایشان از جمله میر ابراهیم به خراسان رفتند اما پس از ۱۴ سال به دیار خویش بازگشته و به تعلیم خط پرداخت. ایشان در سن ۵۳ سالگی درگذشتند.

گوهرشاد قزوینی

گوهرشاد دختر میرعماد حسنی و همسر میر محمدعلی خدیوالخطاطین بوده است. او پس از قتل پدر به دستور شاه‌عباس صفوی تا سال ۱۰۳۲ در اصفهان ساکن بودند. سپس به قزوین بازگشته و در سال ۱۰۳۸ نیز درگذشته است. این هنرمند جز محدود زنان خوشنویس ایران است و کمتر کسی به زبردستی ایشان در خط نستعلیق دیده‌ شده است.

یحیی قزوینی

کارشناسان ایشان را خواهرزاده میرعماد دانسته‌اند. محمد صالح اصفهانی در خصوص وی آورده است: خوشنویس خوبی است و هرروز به مشق خط اشتغال دارد. او در قزوین زندگی می‌کند. بیست تومان مواجب دارد و به شرح ملاخلیل قزوینی به کافی مشغول است.

لذت تماشای خوشنویسی ایرانی در موزه دائمی خوشنویسی قزوین

در سفر به قزوین و بازدید از بناهای تاریخی و گردشگری این استان، حتما بارها و بارها با آثاری ارزشمند از خوشنویسان ارزنده قزوینی مواجه خواهید شد که مهم ترین آن را می‌توان در موزه دائمی خوشنویسی قزوین در کاخ موزه چهل ستون به نظاره نشست که در ایام نوروز نیز پذیرای مسافران نوروزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *